Prangli laev sõidutab nüüd reisijaid senisest tihedamini

Värske vedaja Spinnaker OÜ soovib pakkuda laeval kiiremat internetti, suuremat valikut kohvikus ning mugavamat piletimüügisüsteemi. Talviste väljumiste arv kerkib 24-lt 30-le.
Spinnaker OÜ veab reisijaid Pranglile ja tagasi juba 1. novembrist, seda kaubamärgi Sunlines nime all. Ettevõtte laevaliinide juhataja Kaspar Eiseli sõnul on esimene kuu kulgenud töökalt. “Piletimüügisüsteemi ja sõiduplaanide uuendamised on paika loksunud, kahjuks on ka mõned reisid tormi tõttu ära jäänud,” lausus ta. “Aga suures plaanis ei ole tõrkeid olnud.”
MTÜ Prangli Saare Kogukond esitas oktoobri lõpus vallavalitsusele taotluse muuta Leppneeme-Kelnase parvlaevaliini sõidugraafikut, viidates kohalike suurenenud vajadusele mandrile sõita. Vallavalitsus vaatas ettepaneku läbi ja otsustas seda toetada, sest eelmine graafik oli kinnitatud juba 2020. aastal ning väikesaare elanike liikumisvajadused on aastatega muutunud.
Viimsi vallavalitsus uuendaski Prangli parvlaevaliini sõidugraafikut, et see vastaks paremini saareelanike kasvavale vajadusele mandril käia.
Prangli saarevanema ülesandeid täitev Raimond Linholm tõi välja, et tihedam graafik võimaldab näiteks Prangli lastel kergemini huvitegevustes osaleda. “Seni ei sõitnud meil näiteks reedel laev kolm korda päevas, nüüd aga on võimalik kolm korda päevas saarele ja tagasi sõita,” ütles ta. “On hea, kui inimestel on võimalus varem nädalavahetuseks saarele tulla. Ei pea õhtuni ootama.”
Kui vald otsis hankega Prangli liinile uut vedajat, lähtuti hanke koostamisel just Prangli saare elanike igapäevastest liikumisvajadustest. Hange nägi viie aasta peale ette 7500 reisi ja 200 lisareisi.
Sõbralikud suhted laevapere ja elanike vahel
Uus vedaja OÜ Spinnaker loodab Wrangö veel enne talve reisijatele veelgi soojemaks muuta, kavas on teisigi uuendusi. “Soovime vahetada välja laeva kütte- ja jahutusseadmed, et salong oleks soojem ka kõige külmemate ilmadega ja mõnusalt jahe suviti,” selgitas Kaspar Eisel. “Plaanime laeval pakkuda kiiremat internetti, suuremat valikut laeva kohvikus ja kindlasti paremat kohvi. Katsume võimalikult palju arvestada kohalike elanike soovidega.”
Eisel soovib reisijatele pakkuda mugavat ja turvalist meresõitu. “Kuna lepingu järgi on vedajale kehtestatud üsnagi karmid tingimused reiside tühistamise osas, siis anname endast 101% ja reiside tühistamine toimub tõesti ainult, kui kapten leiab selle olevat ohtlik laevale või reisijatele,” selgitas ta.
OÜ Spinnaker veab Prangli liinil reisijaid endiselt laevaga Wrangö. Linholm on rahul, et tegelikult jäi ka laeva meeskond samaks. “Üleminek oli sujuv, laevapere professionaalsuses midagi ei muutunud,” märkis ta. “Kõik on omad inimesed, kes tunnevad kõiki. Uued inimesed poleks ilmselt teadnud kedagi ega midagi, sest nad oleksid alustanud uuelt lehelt.”
Sügisel ja talvel on reisijateks valdavalt Prangli inimesed ja nende kaubad või autod. “Reisijad on sõbralikud ja kuna ka laevameeskond jäi suurelt jaolt samaks, siis üksteist tuntakse ja tervitatakse rõõmsalt,” selgitas Eisel.
Ka laevaliinide juhataja usub, et üleminek uuele vedajale kulges koostöös eelmise operaatori Tuule Liinidega üsna kenasti. “Reisijate jaoks ei muutunud midagi, isegi ühtegi reisi ei jäänud vahele,” märkis ta. “Tahaksingi siinkohal tänada Tuule Liinide esindajaid väga mõistliku koostöö eest. Tihti hakatakse sellistel puhkudel järgmisele vedajale kaikaid kodaratesse loopima, aga meil sujusid asjad ladusalt. Laevameeskond piltlikult öeldes pani selga Sunlinesi logodega joped ning juba 31. oktoobri õhtune reis oli meie teenindada.”
Talvine jää reise ei takista
Uus sõiduplaan koondab kevade, sügise ja talve graafiku ühtseks talviseks sõiduplaaniks, mis vähendab graafiku muutmist kolmelt korralt aastas kahele. Tänu muudatusele kasvab talvereiside arv eelnevaga võrreldes 24-lt 30 reisini nädalas.
Valla merenduse vanemspetsialisti Raul Ilissoni sõnul ei tohi laevaliiklus katkeda ka paksema jää korral. „Selleks, et Prangli elanikud saaksid mandrile arsti juurde või kohtuda lähedastega ka karmimates jääoludes, on hankes uued nõuded ja tähtajad,” selgitas ta. “Wrangö seiskumisel tuleb hanke võitjal operatiivselt liinile tuua asenduslaev või tellida jäämurdja.”
Wrangö omadused on Kaspar Eiselile teada. “Eriti puudutab see laeva jääklassi. Oleme valmis ka selleks, et sadamas tuleb väiksema jääklassiga puksiirlaevaga jääd lõhkuda,” ütles ta. “Laeva hooldusele pöörame ka suuremat tähelepanu, et tehniliste tõrgete tõenäolisus võimalikult madalaks viia. Igatahes tahame olla heaks partneriks Viimsi vallale ja vastata saarerahva ootustele.“
Kui siiski peaks mingi tõrge tekkima, siis tuleb vedajal taastada laevaliiklus 24 tunni jooksul alates selle katkemisest. „Prangli elanikele on hästi toimiv praamiühendus elulise tähtsusega ja selle teenuse toimimisel peavad olema kõik riskid maksimaalselt maandatud,“ ütles abivallavanem Alar Mik. “Samuti näeme selget vajadust arendada piletimüügisüsteemi ja teisi klientide teenindamist parandavaid aspekte.”
Lähiajal on valmimas lahendus, mis ühildab Prangli saare elanike sissekirjutuse piletimüügisüsteemiga, et pileti ostmist veelgi lihtsustada. Linholmi sõnul oli OÜ Spinnakeri piletmüügisüsteem isegi enne muudatust juba mugavam, kui seni reisijaid vedanud Tuule Liinidel.
Kogenud teenusepakkuja
Abivallavanem Alar Miku sõnul on OÜ Spinnaker kogenud teenusepakkuja, kellel on olemas kõik vajalik Prangli liini teenindamiseks. „Kuna ettevõte teenindab ka teisi liine, saavad ehk vajalikud arendustegevused ja koostööküsimused uue operaatoriga sujuvalt ja operatiivselt lahendatud,“ ütles ta.
Kokku laekus Prangli saare liini teenindamise riigihankele kolm pakkumist. Pakkumised esitasid liinil seni opereerinud Tuule Liinid OÜ, varasem operaator AS Kihnu Veeteed ning Tallinna lahel liinivedu korraldav OÜ Spinnaker. Viimsi vallavalitsuse korraldusega tunnistati edukaks OÜ Spinnakeri pakkumine summas 3 515 399 eurot (pluss käibemaks).
Abivallavanema sõnul hindas vald pakkumisi reisi- ja periooditasu põhjal. Eeldus oli ka avaliku liiniveo kogemus. OÜ Spinnakeril on kogemusi mitme liini teenindamisel. Viimased kaks aastat on ettevõte vedanud reisijaid Tallinna ja Aegna saare vahel 100-kohalise kiirlaevaga Vegtind. Lisaks pakub ettevõte teenust Tallinna ja Naissaare vahel 300-kohalise reisilaevaga Strande. Ettevõtte alus Caroline teenindab sõitjaid ka Narva ja Narva-Jõesuu vahel.
Hange arvestab väikesaare elanike vajadusi
Kelnase-Leppneeme liinil teenindati 2023. aastal ca 30 000 reisijat. Enim reisijaid oli liinil suvekuudel, mil see ulatus 6000 reisijani.
Liini teenindav reisiparvlaev Wrangö võeti kasutusele 1. novembril 2013, laev on 25 meetrit pikk ning 6 meetrit lai.
Wrangö pardal on 65 reisijakohta ning sinna mahub kuni kaks sõidukit või üks kuni 10-tonnine sõiduk.
Wrangö kuulub Eesti Vabariigile, selle ehituse maksumus oli 2 985 600 eurot, mille kattis täies ulatuses Euroopa Regionaalarengu Fond.
Pileteid Pranglile saab osta veebilehel www.sunlines.ee, infotelefon on 5559 5550 ja e-posti aadress info@sunlines.ee.
Oliver Õunmaa
Viimsi Teataja toimetaja
Fotod: Oliver Õunmaa