Juhtimiskvaliteedi uuring ei näita valdavat ja sügavat probleemi Randvere kooli juhtimises – kooliga on rahul 75% vanematest

12. juuni 2023
Uuringu tulemuste tutvustamine

Viimsi vallavalitsuse tellimusel viis Figure Baltic Advisory (endise nimega Fontes) Randvere koolis läbi juhtimiskvaliteedi uuringu. Uuringu ajendiks olid õpetajate ja lapsevanemate pöördumised, millega väljendati rahulolematust kooli juhtimise osas. Küsitluse eesmärk oli saada selgust vallavalitsusele edastatud probleemide sisus ja ulatuses, et paremini paika panna osapoolte ootustele vastava tegevuskava probleemide kõrvaldamiseks. Uuringu tulemusi kirjeldab vanemkonsultant Figure Baltic Advisory Aet Purk.
 
Uuringu käigus selgitasime nii koolipere kui lapsevanemate arvamusi kooli juhtimisest, suhtlusest kooliga, õppetööst ja kaasamisest. Uuring viidi läbi elektroonse personaalse kutsega saadetud küsitlusena lapsevanematele ja kooli töötajatele. Lisaks toimusid kooli töötajatega grupiintervjuud. Küsimustikele oli võimalik vastata perioodil 26.04.-07.05.2023.

Uuringus osalemine oli aktiivne, sest küsitlusele vastas 66 koolipere liiget, mis on 75% kõigist Randvere kooli töötajatest. Lapsevanematest vastas küsitlusele 177 inimest (Randvere koolis õpib 406 last), mis on pea 45% lapsevanematest. ¾ lastevanematest vastajatest olid esimese ja teise kooliastme laste vanemad. 25% kolmanda kooliastme laste vanemad. See jaotus vastab ka kooli õpilaste struktuurile. 

Lapsevanemad on kooliga rahul, aga omavaheline kommunikatsioon vajab parandamist

Küsitluse tulemustest ilmnes, et lapsevanemate hinnang lapse rahulolule koolieluga on kõrge: 76% vastanutest leiavad, et nende laps tunneb end koolis hästi (keskmine hinnang 5-punkti skaalal 4,05). Kuna lapsevanema ja kooli esmaseks suhtluskanaliks on klassiõpetaja, küsisime tagasisidet ka lapsevanemate koostööle klassiõpetajaga. 75% vastajatest ütlevad, et saavad vajadusel alati õpetajaga kontakti ning saavad probleemide puhul alati pöörduda klassiõpetaja poole (keskmine hinnang 4,18). Ka info lapse koolitööde kohta on piisav ja õigeaegne: 92% ütlevad, et nad saavad infot piisavalt ning 83% ütlevad, et saavad oma lapse koolitööd puudutavat infot õigeaegselt.

62% küsitlusele vastanutest on rahul, et nende laps õpib Randvere koolis. Madalaim on see hinnang kolmanda kooliastme vanemate seas. Kommentaarides toovad vanemad välja, et peamiseks probleemiks on õpetajate puudus, mis tekitab neis ebakindlust seoses sellega, kas nende lapsed saavad koolist piisavalt kvaliteetse hariduse. 67% vastajatest ütlevad, et saavad koolis toimuva kohta piisavalt infot. Mis puudutab üldisemat infot ja koostööd kooliga, siis siin on selgelt näha hinnangute polariseerumist ja kõige kriitilisemad on just kolmanda kooliastme laste vanemad, kellest vaid 55% tunnetavad, et neil on piisvalt infot. Peamiselt tunti puudust kolmanda kooliastme plaanide ning kooli juurdeehitusega seotud infost. Seega võib öelda, et üldine info koolielust on olemas, aga puudub selgus kolmanda kooliastme plaanide osas. 

Lapsevanemate ja kooli koostöö vajab parandamist

Vaid 57% vastajatest leiavad, et lapsevanemad teevad kooliga koostööd. 51% ütleb, et nad teavad, millist koostööd kool neilt ootab. Kõige kriitilisemalt hindavad lapsevanemad enda arvamustega arvestamist: vaid 39% vastanutest on täiesti veendunud, et kool arvestab lastevanemate arvamusega. 36% vastajatest leiab, et lapsevanemate arvamustega ei arvestata üldse. Lastevanemate täiendavatest kommentaaridest ei selgu, milliste arvamustega ei arvestata, kuid ilmneb, et ollakse rahulolematud oma kirjadele vastamise või probleemide lahendamise kiirusega. See on ka teema, mida kommentaarides enim esile toodi  (37st kommentaarist 18).  Kommentaaride sisust on näha, et lapsevanemad näevad kooliga suhtlemisel peamise kontaktisikuna koolijuhti ja sageli eeldatakse ka kohest vastamist oma küsimusele, mis on ilmselgelt ebarealistlik ootus.  

Kuna Randvere kooli probleemid puudutavad otseselt ka selle kooli töötajaskonda, viidi rahulolu-uuring läbi ka kooli töötajate seast. 75% töötajatest olid rahul nii oma töö, infoliikumise kui ka kooli juhtimisega. Peamised kitsaskohad puudutasid sisemist koostööd ning kaasamist. Ka kooli töötajaskonnale on olnud keeruline kolmanda kooliastme avamisega seotud muudatustega toimetulek. Koolipere sai küsitluse tulemustest detailsema ülevaate 12. juunil toimunud tutvustusel.

Mis kokkuvõttes leiti?

Kokkuvõttes võib öelda, et 75% küsitlusele vastanud Randvere kooli lapsevanematest on rahul oma lapse edenemisega koolis, suhtlusega klassiõpetajaga. 70% ütlevad, et neil on piisavalt infot koolis toimuva kohta ning 62% on rahul kooli mainega ja sellega et nende laps õpib just Randvere koolis. 

Samas on vastanute seas 25% lapsevanemaid, eelkõige kolmandas kooliastmes õppivate laste vanemad, kes on pigem rahulolematud nii kooli maine, õpetamise kvaliteedi kui ka kooli ja vanemate vahelise suhtlusega. Väga kriitilisi hinnanguid oli vastanute seas siiski vaid 17% ehk ca 30 vanemat (keskmine hinnang vahemikus 1.0 – 3.0). Kolmanda kooliastme laste vanemad olid murelikud õppetöö kvaliteedi pärast k ja peamiseks murekohaks toodi nende seas välja õpetajate puudust. 

Kuigi uuringu eesmärk oli saada täiendavat infot probleemide kohta, on hea meel tõdeda, et küsitlusest tulevad välja ka kooli selged tugevused: lapsevanemate koostöö klassiõpetajaga ja laste rahulolu koolieluga (vanemate hinnangul). Peamiste arengukohtadena saab välja tuua teise ja kolmanda kooliastme õpilaste vanemate informeerimist nende lapse õppetööst. Lisainfot vajatakse nii kooli juurdeehituse kui ka personaliküsimuste osas. Siin on mõistetav lapsevanemate suurem huvi kooli tulevikuplaanide vastu, sest vanemad soovivad oma lastele head haridust ja on selle osas tundlikumad. 

Lapsevanemate tagasisidest kõlab läbi ootus isiklikule suhtlusele koolijuhiga. Oodatakse kiiremat vastamist e-kirjadele ja rohkem infot. Soovitame koolil vanemaid selgemalt teavitada erinevate teemavaldkondade vastutajatest ja nende kontaktidest, sest on ebareaalne, et koolijuht ainuisikuliselt jagab infot, mis saaks liikuda nii klassiõpetajate kui ka valdkondlike spetsialistide kaudu. Samuti on lapsevanemate üldkoosolek igati õige aeg ja koht, kus jagada üldisemat kooli puudutavat infot, mis otseselt õppetööd ei puuduta. Seal oleks võimalik tutvustada ka kooli arenguplaane. 

Soovitused edaspidiseks

  • Selged suhtluskanalid ja suhtlemisvastutuse hajutamine valdkondlike spetsialistide vahel.
    •  Kooli kasutada on erinevad võimalused lapsevanematele info edastamiseks (klassijuhataja, Stuudium ja lastevanemate üldkoosolek). Küsitluse tulemuste põhjal võib järeldada, et need kanalid kas ei ole kõigile teada, kasutuses või lihtsalt mingil muul põhjusel ollakse harjunud pöörduma otse koolijuhi poole. See pole jätkusuutlik arvestades teemade ja vanemate hulka ning hajutab koolijuhi ajalist ressurssi juhtimisega seotud tegevustelt. Tuleks täpsemalt määratleda, millised on infokanalid, nende rollid ja informeerimise tihedus neis kanalites. Samuti tasub mõelda vanemate arvamuste ja ettepanekute kogumisele ning tagasisidestamise süsteemi tõhustamisele. On ebareaalne, et koolijuht tegeleb igapäevaselt sellises mahus lapsevanemate pöördumiste, ettepanekute ja küsimustega. Kindlasti peab jääma vanematele võimalus edastada olulist infot probleemidest, kuid kiiret reageerimist vajav info peaks igapäevaselt liikuma valdkondliku vastutaja kaudu.
  • Tegevuskava õpetajate värbamiseks ja hoidmiseks.
    • Vanemate mure oma laste hariduse kvaliteedi pärast on mõistetav. Kuigi õpetajate liikumine ja puudus Eestis on laiem probleem, on siiski otstarbekas välja töötada selge tegevuskava õpetajate leidmiseks ja hoida sellest protsessist informeerituna ka vanemaid. Arvestades üldist tööjõu olukorda haridusmaastikul ning muutunud töömaailma (inimeste ootusi tööle ja töötamisele) soovitame julgelt mõelda alternatiivsetele töötamisviisidele ka õpetajate puhul. Õppetöö kvaliteet ei sõltu õpetaja täiskoormusest ja põhitööajast, vaid ikkagi innust, huvist ja kaasaegsete metoodikate rakendamisest. 
  • Kolmanda kooliastme avamise pikaajaline tegevuskava.
    • See on teema, mille osas võib öelda, et infot ei ole kunagi liiga palju. Seetõttu on otstarbekas kokkulepitud regulaarsusega jagada infot seoses kolmanda kooliastme ja kooli juurdeehitusega. Kommentaaridest on näha, et neid teemasid seostatakse omavahel. Lapsevanemaid huvitab eelkõige teadmine ja kindlustunne, et vajalikud õpetajad on koolil olemas. Pikaajaline tegevuskava aitab paremini mõista tervikpilti ja seda, miks ühe teemaga tegeletakse varem ja teisega hiljem. Teadmine, et tegevused on selgelt planeeritud, annaks vanematele vajaliku kindlustunde.

Kokkuvõttes võib öelda, et antud uuringu tulemused ei näita valdavat ja sügavat probleemi kooli juhtimises. Samas toob uuring välja selgelt väiksema rühma (teise ja kolmanda kooliastme õpilaste vanemad) probleemid ja teemad (kooli tulevikuplaanid, infokanalid ja suhtlemisviis), millele tuleks enam tähelepanu pöörata. Samas tuleb ka meeles pidada, et 75% vastajatest on pigem kooliga rahul või väga rahul ning kooli juhtimisel peab arvestama kõikide osapoolte ja suhtumistega.

Aet Purk
Figure Baltic Advisory vanemkonsultant

 

Kommenteerib Viimsi vallavalitsuse haridusvaldkonna abivallavanem Marju Aolaid:
„Meil on hea meel, et uuringufirma suure töö tulemusel on meil täna märksa parem teadmine, mis probleemist ja millises ulatuses me Randvere kooli puhul räägime. Kindlasti tuleb teha koolil rohkem tööd kolmanda kooliastme lapsevanemate informeerimisega. Olen väga tänulik kõigile, kes uuringus osalemiseks aja võtsid ja aitasid sellega kaasa lahenduse leidmisele. Mul on väga hea meel, et kolmveerand vanematest on Randvere kooli ja selle juhtimisega rahul. See on suur tunnustus ja see on tagasiside, mille üle kool võib uhke olla. Sellele vaatamata tuleb meil pingutada, et ka hetkel keerulises olukorras vanemad tunneksid kindlust oma laste hariduse kvaliteedi osas. Kinnitan, et vallavalitsuse poolt hoiame väga selgelt kätt pulsil selle osas, kuidas kokkulepitud lahendustega edasi liigutakse.“

Foto: Juhtimiskultuuri uuringu tulemuste tutvustamine Randvere kooli töötajatele 12. juunil 2023. (Heiko Leesment)