Valmis valla liiklussageduste uuring

12. jaan 2023
foto

Viimsi valla tellimusel teostas lõppenud aasta septembris ja oktoobris AS Teede Tehnokeskus valla teedel liiklusloendusi. 43 kohas läbi viidud loendused teostati voolikloendusseadmetega.

Loendusandmete põhjal valmis aasta 2023 alguseks uuringu aruanne, mille koostas ERC Konsultatsiooni OÜ. Uuringus tuuakse välja tänased valla teede liiklussageduste andmed, samuti on analüüsitud ja võrreldud andmeid eelmise, aastal 2018 läbiviidud liiklusloenduste tulemustega. Lisaks on uuringus kajastatud ka muutusi ja prognoose. Ühtlasi koostati uued liiklusprognoosid aastate 2027 (+5 aasta pärast) ja 2032 (+10 aasta pärast) kohta ning hinnati ristmike läbilaskvust.

Lisaks lühiajalisele loendusele kasutati analüüsis ka Randvere tee ja Rohuneeme tee püsiloenduspunktide andmeid, mida tarvitati lühiajaliste loenduspunktide andmete kontrolliks. Kõik kokku andis terviklikuma ülevaate valla teedel toimuvast.

foto

Liiklussageduse kasv on aeglustunud
Viimsi valla elanike arv on olnud kasvutrendis ning viimasel kümnel aastal on kasv olnud keskmiselt 1,5% aastas. Viimasel neljal aastal on elanikke lisandunud keskmiselt 640 inimest aastas. Kui võrrelda sama perioodi ehk viimast nelja aastat 2018. aasta uuringu prognoosiga, saame väita, et liiklussagedus on kasvanud mõõdukalt ja autostumine on pigem aeglustunud.

Nädalate lõikes tuleb püsiloenduspunktide andmete põhjal selgelt välja ka COVID-19 mõju liiklusele. Aastal 2020, eriolukorra ajal, langes liiklussagedus oluliselt ning ka 2021 varakevadel oli liiklussagedus tavapärasega võrreldes mõnevõrra madalam. Kui Viimsi-Randvere tee on tüüpiline pendelliikluse iseloomuga tee, siis Viimsi-Rohuneeme tee puhul võib suvisel perioodil täheldada mõningast liiklussageduse kasvu, mis on eelkõige seotud suviste puhkustega.

Kokku on liiklusloenduste andmetel võrreldes aastaga 2018 summaarne ööpäevane liiklussagedus kasvanud 14% ehk 1% vähem, kui prognoos neli aastat tagasi teostatud uuringus näitas.

Kaugtöö vähendab sundliikumisi
Võttes arvesse Harjumaa liikumisviiside uuringut, kasutab 66% Viimsi valla elanikest sihtkohta jõudmiseks sõiduautot. Ühistransporti kasutab 11% ning jalgsi ja rattaga liigub vastavalt 19% ja 4% elanikest. Tallinnasse saamiseks tehakse 90% liikumistest sõiduauto juhi või kaassõitjana.

Viimsi vallas on 56%-l leibkondades kaks või enam autot ning 37%-l on üks auto. Kui varasemalt töötas kodus keskmiselt 5% hõivatutest, siis aastast 2020 on selles osas muutus toimunud – kodus tööd tegevate inimeste arv on hüppeliselt kasvanud, aastal 2021 oli see statistikaameti andmetel 8,7%. Mitmed tööandjad võimaldavad tänapäeval (koha)paindlikku töötamist, mistõttu väheneb ka igapäevaste sundliikumiste arv.

Ringristmikud aitavad ära hoida ummikuid
Loenduste põhjal analüüsiti ka 11. valitud ristmikul liikluse üldist läbilaskevõimet. Analüüsitud ringristmikel probleeme praegu ei ole. See tähendab, et läbilaskevõime on piisav ja ooteaeg ristmikel lühike. Ka lähiajal ei nähta nendel ristmikel läbilaskevõimega probleeme tulevat. Kõige kriitilisem ristmik, kus läbilaskevõime on ammendunud, on Ranna tee (teelõik kuulub Tallinna linnale) ja Muuli tee ristmik.

Viimsi vald teostab liiklusloendusi periooditi, iga nelja aasta tagant. See aitab jälgida ja analüüsida liikluses toimuvaid muutusi ja seeläbi paremini planeerida teedeehitust ning liikluskorraldust.

Hiljemalt jaanuarikuu lõpuks saab liiklusloendus VAAL süsteemis „Liikluse kaardikihil“ ka avalikuks.

Loe liiklusloenduse uuringu aruannet valla kodulehelt uuringute rubriigist.

Imre Saar
kommunaalteenistuse juhataja