Suuremad teede ja taristu rekonstrueerimistööd 2025. aastal

Kui eelmisel aastal oli teede ehituse valdkonnas suurem rõhk projekteerimisel ja rahastuse taotlemisel, siis käesoleval aastal on rohkem fookuses ehitustööd ja rekonstrueerimine.
Möödunud aastal valmisid mitme olulise tee ja taristu rekonstrueerimisprojektid – Mereranna, Nurme, Kannikese ja Randvere tee lõik. Samuti taotleti Muuga tee kergteele rahastust ning peatänava II etapi osas viidi läbi rakendusuuringud ligniinil põhineva asfaldi kasutuselevõtuks.
„Oleme kavandanud sel aastal teha teetöid suures mahus paralleelselt AS-i Viimsi Vesi taristutöödega, koos OÜ Viimsi Haldus arendustegevusega ning mitmete projektitoetuste abil,“ toob abivallavanem Alar Mik välja.
Peatänava töid ning Muuga kergtee ehitust rahastatakse saadud välisvahendite abil, Nurme teel ja Mereranna teel tehakse töid koos vee-ettevõttega ning Kannikese tee saab ohutuks ehitatud valla haldusettevõtte arendustegevuse raames jalgpallihalli ehitamisel.
Foto: Mereranna tee taristu ja tee rekonstrueerimise järgne lahendus. Parkimiskohad ehitatakse pärast taristu rekonstrueerimist muruparklaks, liiklus saab kummalgi sõidupoolel olema ühesuunaline. Joonis: OÜ Esprii
Mereranna tee saab rekonstrueeritud
2024. aasta lõpus viis AS Viimsi Vesi läbi Mereranna tee taristu rekonstrueerimishanke. Riigihanke tulemusel osutus parimaks pakkujaks Atemo OÜ tööde maksumusega 1,4 miljonit eurot. Mereranna tee ja taristu rekonstrueerimisprojekti koostas OÜ Esprii.
Mereranna tee rekonstrueerimistööd keskenduvad peamiselt taristule, paralleelselt saavad korda ka teed. Tööde käigus rekonstrueeritaksegi olemasolev Mereranna tee sõidutee ja kergliiklustee, rajatakse murukivist parkimiskohad, rekonstrueeritakse olemasolevad vee- ja kanalisatsioonitrassid ning rajatakse uus sademeveekanalisatsioon.
Lisaks muutub Mereranna teel pärast tööde läbiviimist liikluskorraldus. Mereranna tee 2, 4, 6 ja 8 hoonete poolne suund jääb ühesuunaliseks, suunaga Heldri tee poole ja Kaluri tee kortermajade poolne suund jääb samuti ühesuunaliseks (suunaga Randvere tee poole). Iga tee otsal on võimalik teha tagasipööre – seda nii Merelaine tee, Murdlaine tee kui ka Kuunari tee ristmikelt. Ühesuunalisusega muudetakse sõiduala kitsamaks, et teha ruumi laiemale kergliiklusteele. See loob lisaks piirkonda selgema ja ohutuma liikluskeskkonna ning aitab kaasa Mereranna tee keskel asuva parkla kasutusmugavusele. Liikluse rahustamiseks on Mereranna teele ette nähtud õueala ja Murdlaine tee ristmikule tõstetud ristmik.
Jalakäijatele on kavas rajada praeguse 2 meetri laiuse jalgtee asemel 3 meetri laiune jalgratta- ja jalgtee, mis on sõiduteest eraldatud äärekiviga. Töödega on osaliselt seotud ka Heldri tee, mis rekonstrueeritakse Mereranna teest kuni Heki teeni seoses sademevee trassi rajamise ja ühendamisega Heki teel asuva sademeveekollektoriga.
Kommunikatsioonide rajamise etapis on tee osaliselt liiklusele avatud (korraga on suletud töödega hõlmatud lõik) ja tee-ehitustööde etapis on teelõik liiklusele suletud ning kinnistule pääsemiseks tuleb Mereranna tee 2, 4, 6 ja 8 elanikel kasutada Heki teed. Kuna tööde ajal pole võimalik Mereranna teel asuvat parklat kasutada, siis tuleb parkimisel arvestada teiste piirkonnas asuvate avalike parklatega, millest lähim asub Viimsi staadioni kõrval.
Ehitustöödega on plaanis alustada 2025. aasta alguses ja lõpetada sügiseks.
Peatänaval valmib II etapp
2025. aasta talvel on Viimsi vallal plaanis läbi viia Haabneeme alevikus asuva Randvere tee rekonstrueerimistööde hange. Töid on kavas teha lõigul Viimsi spaa kuni Heki tee ring, et seeläbi rajada peatänava II etapp. Teedeprojekt OÜ poolt koostatud ehitusprojekt on jaotatud kaheks osaks, millest esimene osa hõlmab lõiku Heki teest kuni Ravi teeni ja Viimsi spaani ning teine osa hõlmab lõiku Ravi teest ja spaast kuni Rohuneeme teeni. 2025. aastal on kavas alustada esimese osa ehitustöödega, mille raames saab rekonstrueeritud sõidutee, kergliiklusteed, vee- ja kanalisatsioonitrassid ning sademeveekanalisatsioon ning eraldi tööna valmib ka peatänava haljastuslahendus. Tööde orienteeruv maksumus on koos haljastustöödega 1,4 miljonit eurot.
Abivallavanem Alar Miku sõnul on tegemist Viimsi valla peatänava visiooniprojekti II etapi elluviimisega, mille raames rajatakse valla keskusesse ohutu, roheline ja meeldiv keskkond kõigile liiklejagruppidele.
Projekti raames eraldatakse sõidusuunad kõrghaljastuse ja rohesaartega, mis aitavad kaasa nii kiiruse piiramisele kui ka kuumasaare efekti alandamisele. Kergliiklejatele rajatakse 3 kuni 4 meetri laiused jalgratta- ja jalgteed, mis on ümbritsetud istutusalade, vaba aja veetmiseks mõeldud alade ja kõrghaljastusega. Kaluri tee 1 kinnistuga külgnevale alale on plaanis rajada Kiss & Ride parkla, mis hakkab teenindama Haabneeme kooli viivaid lapsevanemaid.
Kõige innovatiivsemaks osaks antud projekti raames saab olema nn roheasfaldi kasutamine. Riigikantselei veetud avaliku sektori innomeetme abil ja TalTechi teadmiste kaastööl koostati asfaldi retseptid, kus bituumensideaine asendatakse osaliselt ligniiniga, mille läbi vähendatakse süsiniku jalajälge kogu asfaldi toomise protsessi käigus. Ligniini sisaldusega asfaldisegu on plaanis kasutada ühe sõiduraja ulatuses nii sõiduteel kui ka jalgratta- ja jalgteel ning teisel sõidurajal (sh jalgratta- ja jalgteel) on plaanis kasutada ilma ligniini sisalduseta segusid, et oleks võimalik võrrelda nii liiklusest kui ka ilmastikust tingitud mõjusid erinevatele katenditüüpidele.
Peatänava II etapi ehitustööd toimuvad ühe tegevusena riigikantselei koordineeritud avaliku sektori innovatsioonivõimekuse tõstmise meetmeprojekti “Kohalikust toormest ligniini baasil jätkusuutlike süsinikuneutraalsete asfaltteekatendite väljatöötamine ja rakendamine Viimsi valla näitel” raames ning Euroopa Liidu kaasrahastusel.
Ehitustöödega on plaanis alustada 2025. aasta suvel ja tee-ehituslikud tööd on plaanis lõpetada septembris, haljastustööd hiljemalt 2026. aasta kevadel.
Nurme tee saab ohutu liikluskeskkonna
Uuenduskuuri läbib ka Nurme tee (lõigus Rohuneeme tee kuni Vardi tee) ja sealsed kommunikatsioonid. AS-i Viimsi Vesi poolt detsembris läbi viidud riigihanke tulemusel selgitati välja parim pakkuja, kelleks osutus Altos OÜ, tööde maksumus on ligikaudu 1,5 miljonit eurot.
Nurme tee ja taristu rekonstrueerimisprojekt valmis BIMAP OÜ poolt 2024 novembris. Projekti raames nähakse ette Nurme teele uue taristu ehitus ning 6 meetri laiune äärekiviga ääristatud asfaltkattega sõidutee, 3 meetri laiune jalgratta- ja jalgtee. Ka on kavas parkla rajamine Nurme tee 2 kinnistule kiriku ja kultuurisündmuste teenindamiseks. Rekonstrueeritakse olemasolev vee- ja kanalisatsioonitorustik, sademeveesüsteemid, tänavavalgustus, side- ja elektritaristu.
Liikluse rahustamiseks on ette nähtud asfaltkattega tõstetud ristmikud, teekattemärgistusega kitsendatud sõidurajad ning kiirusepiirang 30 km/h. Haljastuse osas rajatakse istutusalasid, istutatakse kõrghaljastust erinevate tänavaruumi sobituvate puusortide näol ning jalakäijate jaoks rajatakse pingitaskud koos pinkide ja prügikastidega.
Töödega on plaanis alustada 2025. aasta alguses ning need on kavas lõpetada 2025. aasta sügisel.
Ehitatakse välja Kannikese tee ja avalik ruum
Viimsi alevikus on plaanis käesoleva aasta alguses alustada Kannikese tee rekonstrueerimistöödega. OÜ Viimsi Haldus poolt läbi viidud riigihanke tulemusel osutus parimaks pakkujaks Warren Teed OÜ ning tööde maksumus on ligi 1 miljon eurot. Kannikese tee ehitusprojekt on koostatud Keskkonnaprojekt OÜ poolt. Töödega rekonstrueeritakse olemasolev Kannikese sõidutee, rajatakse jalgratta- ja jalgtee, ehitatakse tänavavalgustus ning sademeveesüsteem. Tööde tulemusena luuakse Kannikese tee ühendus Nelgi põik teega.
Projekti raames saab Kannikese tee sõidutee 6,5 meetri laiuse asfaltkatte, rajatakse 3 meetri laiuse asfaltkattega jalgratta- ja jalgtee, liikluse rahustamiseks rajatakse tõstetud ristmik ja asfaltkattest künnis. Lisaks istutatakse kõrghaljastust nii Kannikese tee sõidutee äärsele alale kui ka olemasolevale Kannikese haljakule. Korrastatakse mitmed haljasalad ja Kannikese tee äärde nähakse ette jõulinnak, kus kõigil tervisespordiharrastajatel on võimalik vabas looduses kasutada erinevaid välijõusaali treeningpinke.
Tööd toimuvad paralleelselt Kannikese tee äärde rajatava jalgpallihalli ehitustöödega ning tööd on plaanis lõpetada 2025. aasta sügisel.
Foto: Muuga kergliiklustee lõpuosa joonis. Antud lõigule rajatakse kaks uut bussipeatust koos kergliikurite aladega, lisaks neli ülekäigurada, et tagada ühendus erinevate piirkondade vahel, ning samuti saab Muuga sõidutee lõik valgustuse. Joonis: OÜ InfraProjekt
Valmib Muuga tee kergliiklustee
„Kõige rohkem rõõmustab see, et lõpuks on meil Muuga kergtee jaoks omandatud vajalikud kinnistud, saadud toetus ja sel suvel valmib pikalt oodatud Muuga tee kergliiklustee,“ tõi abivallavanem Alar Mik välja. Senist ajakava mõjutasidki peamiselt maaomandiga seotud läbirääkimised ja taristuga seotud meetmete taotlusvoorud.
Alanud aasta alguses viiakse läbi riigihange ehitaja leidmiseks ning kevadel on plaan alustada Muuga tee jalgratta- ja jalgtee väljaehitamisega lõigus Lasketiiru tee kuni Maardu linn. Ehitusprojekt on koostatud Infra Projekt OÜ poolt ning ehitustööde eeldatav maksumus on 720 000 eurot.
Kuna Viimsi valla ja Maardu linna vahel puudub praegusel hetkel jalgratturitele ja jalakäijatele mõeldud ühendustee, siis saab see tulevikus täitma väga tähtsat ülesannet eelkõige lähiümbruskonna elanike jaoks, ühendades kahe omavalitsuse kergliiklusteede võrgud.
Projekti raames rajatakse 3 meetri laiune jalgratta- ja jalgtee, ühendusteed kõigi ristuvate tänavate jaoks, kaks uut bussipeatust ning ohutu raudtee ülestuskoht Viimsi valla ja Maardu linna piirile. Lisaks paralleelselt jalgratta- ja jalgtee ehitusega lahendatakse ära kõik sademeveega seotud torustike ja kraavide rajamine ning eraldi kergtee tänavavalgustus.
Täiendavalt saab projekti raames valgustatud ka Muuga tee sõidutee lõigus Kasekännu tee kuni Kordoni tee. Transpordiametile kuuluval riigimaantee lõigul puudub hetkel tänavavalgustus ja Viimsi valla abil saab kitsas ning pime teelõik ehitusprojekti raames ohutuma lahenduse.
Ehitust kaasrahastatakse Euroopa Liidu vahenditest. Viimsi vald sai Muuga tee kergliiklustee rajamiseks toetust avaliku teedevõrgu jalgrattateede põhivõrkude ehitamise ja jalgratta parkimisvõimaluste parandamise Tallinna, Tartu ja Pärnu linnapiirkonna meetmest 394 940 eurot.
Ehitustöödega on plaanis alustada 2025 aprillikuus ja jalgtee avada liiklejatele hiljemalt augustis enne kooliaasta algust.
Siim Jürima
teede vanemspetsialist
Foto artikli päises: Valla peatänava rekonstrueerimisprojekti lõik Kaluri teest kuni Heki tee ringini. Peatänava rajamisel on võrreldes olemasolevaga suurim muudatus rohesaare lisandumine tee keskele, ristmike ümberehitus ja kergteede laiendamine. Joonis: Teedeprojekt OÜ