Montessori haridus levib Viimsi kogukonna toel

22. aug 2024
foto

Kes on Eesti haridusteemadega vähegi kursis, teab, et võimalusi ja variante, milline koolitee lapsele valida, on üha rohkem. Erakoolid on leidnud Eesti hariduses kindla koha ning need pakuvad sageli vanematele valikuid, millest munitsipaalkoolides hetkel veel puudust tuntakse. Viimastel aastatel on ühe tugeva suunana muuhulgas kanda kinnitamas Montessori haridus.

Kui Maria Montessori nime seostatakse esmajärjekorras alusharidusega, siis tegelikult pühendus see üks esimesi Itaalia naisarste ja hilisem kasvatusteadlane oma elu teises pooles just koolihariduse põhimõtete väljatöötamisele. Montessori koolid on maailmas tegutsenud aastakümneid ning on hinnatud lapse individuaalsust ja õpihuvi väärtustava lähenemise tõttu. Eestis alustavad Montessori kooliklassid oma kolmandat õppeaastat. Kui Montessori kool sai alguse Haabersti piirkonnast, siis tänu Viimsi ja Pirita kogukonna suurele unistusele avada Montessori kooliklass ka siinpool linna, avanebki septembrist uus klass Tallinnas Kadriorus. Asukoht pealinnas annab võimaluse kooliga liituda nii Viimsi kui ka kaugemate piirkondade lastel.

foto
Riina Must.

Minu teekond
Minu jaoks algas teekond Montessori õpetajaks samuti tänu Viimsi aktiivsetele lapsevanematele, kui MTÜ Edendades Montessori Haridust rahastuse toel läbisin 6–12-vanuste juhendajakoolituse Hispaanias Girona linnas. Montessori hariduse põhimõtetest inspireerunud vanematel oli visioon ja tegevusplaan, kuidas Viimsi ja Pirita piirkonna lastele anda võimalus alustada oma haridusteed Montessori lasteaias ning jätkata õpinguid Montessori kooliklassis. Tegevusplaan hõlmas sobiva õpetaja väljakoolitamist ning nõnda meie teed ristusid. Olles ka ise Viimsi elanik, on mulle algusest peale olnud meeldiv mõte, et loodavas kooliklassis asun koostööd tegema kodukandi peredega. Nii sai alguse minu isiklik ümberõpe muusikaõpetajast Montessori klassiõpetajaks.

Olen töötanud üle kümne aasta munitsipaalkooli muusikaõpetajana ning väärtustan sügavalt Eesti kooliharidust ja meie häid õpetajaid. Muusikaõpetajana on mul aastate jooksul olnud võimalus koostööd teha erinevate klassikomplektide ning sadade ja sadade õpilastega. Olen rõõmuga tõdenud, et Eesti õpetajad hoolivad ja meie lapsed on koolides südamega hoitud. Selle kõrval olen aga ka näinud, kui erinevad on lapsed ja nende vajadused! Seetõttu tunnustangi kõrgelt neid valikuvõimalusi, mida meie haridusmaastik pakub – et iga pere saaks valida lapsele just selle õpikeskkonna, mis tema olemust ja vajadusi kõige paremini toetab. 

Montessori koolikeskkond on võrratult abistav ja mitmekülgne. Õppevahendid, mis on hoolikalt välja töötatud lapse mõtlemise eripärasid arvesse võttes, toetavad „käed külge“ tegutsemist, iseseisvat avastamist ja erinevate teemade sügavuti mõistmist. Lapsele ei ole koolis ette antud tunniplaani ega helise koolikellad, vaid üheskoos õpime, kuidas oma tegevusi planeerida nii, et kõik vajalikud teadmised saaks loomulikus rütmis omandatud. Montessori klassi õppetöö aga ei piirdu vaid õppekavas ettenähtud teadmistega – õpilasel on võimalik minna teda huvitavasse teemasse nii sügavalt sisse, kui ta ise soovib ja suudab. Nii säilib õpihuvi, samuti kasvab lapses eneseteadlikkus, enesekindlus ning oma aja ja iseenda juhtimise oskus. Toetavates piirides vabadus kasvatab vastutust.

Kosmiline haridus
Maria Montessori nimetas 6–12-aastaste koolihariduse terminiga cosmic education ehk kosmiline haridus. See mõiste hõlmab endas põhimõtet, et selles vanuses lapsed on tohutult teadmishimulised ning soovivad mõista asjade põhjuseid ja omavahelisi seoseid. Sellist suurt, mõtestatud ja avatud maailmapilti Montessori kooliharidus toetabki. Laps omandab teadmisi integreeritult ning kooskõlas enda vajaduste ja võimetega, väärtustades keskkonda ja enda rolli maailmas. Seetõttu on Montessori koolitee eriti sobilik lapsele, kel on suur huvi teaduslikult lähenedes uurida asjade põhjuseid ja sisu. Kindlasti võimaldab selline pedagoogika individuaalsemat lähenemist, õpetab lastele koostööd ning kasvatab oskust ennast ja oma aega juhtida. Montessori pedagoogikas olen õpetajana ära tundnud selle ideaali, millest meie haridusteadlased kõnelesid juba pea sajand tagasi ja mille poole püüeldakse ka tänapäeval.

Viimsi kogukonna lapsevanemate koostöö on võimaldanud luua Montessori õpikeskkonna, kus juba peatselt algaval uuel kooliaastal alustavad kooliteed 1.–2. klassi õpilased Viimsist ja mujalt. MTÜ Kadrioru Montessori kool poolt avatavasse kooliklassi toimub veel viimaseid nädalaid uute õpilaste vastuvõtt. Kool hakkab kasvama ja arenema järk-järgult koos oma õpilastega. Siinkandis jätkab MTÜ Edendades Montessori Haridust koostööd partnerorganisatsioonidega selle nimel, et Montessori haridus oleks kättesaadav igale huvilisele. Nüüd, kui esmakordselt on 6–12 Montessori juhendajakoolitus alustamas Eestis, otsib MTÜ juba ka järgmist sobivat kandidaati, kelle õpinguid täies mahus stipendiumiga toetada. Eesmärgiks ikka, et Montessori haridus edeneks!

Montessori hariduse edendamise kohta Viimsis leiab infot leheküljelt www.montessoriharidus.ee. Septembris avaneva kooliklassiga ja vabade kohtadega saab täpsemalt tutvuda veebiaadressil www.kadriorumontessorikool.ee.

Riina Must
MTÜ Edendades Montessori haridust liige, Kadrioru Montessori kooli õpetaja