Rahvusvahelise ambitsiooniga küünlainnovaatorid tulevad Viimsist

23. mai 2024
foto

Kui 2020. aastal sündis Marko Kustav Lilienthali perre laps ja maailma pööras pahupidi koroona, pandi köögilaua taga kokku uue äri plaan. Pereärist kujunes aga küünlamaailmas omamoodi revolutsioon.

2024 on Viimsis kuulutatud ettevõtlusaastaks. Selle raames külastab vallavanem Illar Lemetti siinseid ettevõtteid ja tutvub nende tegemistega. Maikuu alguses kohtus vallavanem Marko Kustav Lilienthaliga, kelle ettevõte Candledust OÜ tegutseb Kaluri tee 5 asuvates ruumides. Magusalõhnalises avaras ja valgusküllases ruumis paiknevad selle pereettevõtte tootmisüksus, pakkimiskontor ja ladu. „Ma olengi professionaalne pakkija,“ ütleb Marko Kustav naljatades ja nõjatub kleeplinditükkidega kaetud pakkelauale.

Nelja aasta eest koduses köögis alguse saanud ettevõttel ei ole rääkida ootamatut edulugu, sest Marko Kustavi sõnul oli neil kohe selge ambitsioon sellega suureks kasvada. Varem börsikauplemisega tegelenud mees on tänaseks täielikult ümber orienteerunud oma isiklikule pereärile. Kui Eestis teatakse nende ettevõtte tooteid Vivini nime all, siis märksa kaugematel turgudel vallutab nende toodang kodusid nime all The Candledust. Viimsis on nende tooteid kõige lihtsam osta näiteks tootja enda juurest, Konverteri sisustuspoest või Apollo raamatupoest.

foto

Lõhnastatud puuderküünalde maailmavallutus
Vivin ja The Candledust on mõlemad tuntud Eestis ja piiri taga oma lõhnastatud keskkonnasõbralike puuderküünalde poolest. Puuderküünal on tehtud taimset päritolu keskkonnasõbralikest vahagraanulitest ja eriliseks muudab selle asjaolu, et graanulid võib panna ükskõik millisesse anumasse. Valida on nii lõhnavate kui ka lõhnatute graanulite vahel. Lisaks on graanuleid võimalik saada eri värvides.

Graanulid, millest Kaluri teel küünlad valmivad, on biolagunevad. Kuna tegemist on loodusliku materjaliga, siis põleb see hästi puhtalt ja tahma kasutavate anumate pindadele ei teki. Kasutatakse ainult kõrgema kvaliteediga aroomiõlisid ja eeterlikke õlisid. Marko Kustavi sõnul on nad tänaseks saanud palju tagasisidet inimestelt, kes muidu lõhnasid ei talu või kannatavad migreenide all, et nende küünaldega haigushoogusid ei teki. 

Viimsilaste innovatsioon seisnes selles, et nad lisasid vahale ka lõhnad. Sama kontseptsioon sütitas aga ka teisi analoogseid küünlaid tootma. Nii oli Marko Kustavi sõnul analoogseid tootjaid Eestiski mingil hetkel neli. Hetkel on puuderküünlad tõusev trend kogu maailmas.  Seda ka USA-s, kus sama kontseptsiooniga küünlaid on pulmas kasutanud globaalse meelelahutustööstuse maskotid ehk perekond Kardashianid. Konkurentsis viimsikad siiski probleemi ei näe, sest pigem ongi vaja turgu harida – teadlikkus sellest tootest on alles tõusuteel.

Menukate puuderküünalde kõrval on ettevõtte sortimenti lisandunud tänaseks ka auto- ja ruumilõhnastajad. Üllatavaimad tooted sortimendis on lõhnastatud kristallid. Marko Kustavi sõnul meeldivad inimestele kivimid, millel usutakse olevat mingi mõju ja selle juurde pakuvadki nemad sobivat lõhna. 

Ettevõttes paneb vajadusel käed külge kogu suguselts
Küünalde tootmise puhul on vahast olulisem taht ja seda tuleb disainida vastavalt anumale, küünlale, värvi ja lõhna hulgale. Kõik komponendid mõjutavad põlemist, mistõttu on õige ja kvaliteetne taht väga oluline. Viimsilaste kasutatav taht tuleb Euroopast ja on Marko Kustavi sõnul väga kvaliteetne. Aroomiõlid ja eeterlikud õlid, mida tootmises kasutatakse, tulevad samuti Euroopast ja on sertifitseeritud. Plaan on nüüd asuda järgmiseks ka ise lõhnu tegema. See on Viimsi küünlatootjate järgmine suurem samm.

Kokku on Viimsis toodetud umbes 50 000 puuderküünalt, neist pooled müüakse maha ettevõtte veebilehtedel. Justnimelt lehtedel, sest Eesti turule suunatud Vivini kõrval on rahvusvahelisel The Candledustil olemas oma kodulehed Poolas, Saksamaal, Soomes, Küprosel, Belgias, Tšehhis, Ungaris, Iirimaal, Slovakkias ja Aasia riikides. Haare on aga laienemas ja Marko Kustavi sõnul on läbirääkimised käimas veel mitme teise riigi esindajatega.

Oma ettevõttest rääkides õhkub Marko Kustavist veenvat entusiasmi ja ambitsiooni. Tootmisala tutvustades nendib ta, et kuigi enamiku tööst teevad ära nad naisega kahekesi, käivad ikkagi abis ka teised perekonnaliikmed. Küünlaäri on muide hooajaline ja kõige olulisem müügiaeg on muidugi detsembris. Just sesoonsusest lahtisaamisest Viimsi küünlatootjad unistavadki. Aga see on keeruline missioon.

foto

Kuidas olla nähtav?
„Internet on suur ja seal end pildile saada on keeruline,“ nendib Marko Kustav. Kusjuures nii Vivini kui ka The Candledusti kodulehed, pakendid ja kõik muu on paari enda tehtud. Proovitud on kaasata ka väliseid partnereid, aga see pole nii hästi toiminud.

Väga hea kuvand sotsiaalmeedias ja väga hea koduleht on ettevõtja sõnul kliendiga suhte loomisel nurgakiviks. Kaugemates riikides aitavad kohalikul tasandil sotsiaalmeediat hallata ja selle sisu teha sealsed partnerid. 

Õnneks leitakse viimsilaste küünlaid nii Eestis kui ka kaugemal aina enam üles. Küünlad on populaarsed ürituste korraldajate seas. Selle juurde demonstreerib Marko Kustav umbes meetrikõrgust klaasist silindrit, mis on poolenisti täidetud valgete pehmete graanulitega. Need näevad põledes efektsed välja ja palju kasutatakse neid näiteks pulmades ja erinevatel üritustel.

Viimsi tõmbab ikka tagasi
Viimsisse kolis ettevõtlik pere Piritalt alles mõne aasta eest, aga oma nooruspõlves on Marko Kustav siin palju aega veetnud ja Viimsit teab ta hästi. Mehe sõnul on tal kaks kodu. Viimsi kõrval tõmbab teda ka Lõuna-Eesti kant, kus tal on sõbrad ja kus ta hea meelega käib ning aitab neid põllutöödel.

Viimsi kasuks räägib mehe jaoks mere lähedus, sest ta on terve elu purjetamisega seotud olnud. Siin on ka tema tutvusringkond ja paljud sõbrad. Seega oli nelja aasta eest Viimsisse kolimine igati loogiline valik. Kaheks kuuks on pere koduks viimastel aastatel aga hoopiski Hispaania. Mõttena on läbi jooksnud ka tootmise kolimine Hispaaniasse.

Majanduskeskkonnast rääkides on ettevõtja murelik seda nii majanduses toimuva kui ka Venemaa ohu mõttes. Eestis on ettevõtja sõnul elu ja tööjõud kallis. „Kõik on kallis,“ resümeerib ta. Ent kui kaks kuud siiski perega Hispaanias ära olla, tõmbab ikka siia tagasi. Eestis on puhas ja see on siin kindlasti hea asi. Viimsi on tema sõnul fantastiline just seepärast, et siin on meri ja metsad koos.

2024 on Viimsis ettevõtlusaasta
Selle raames kajastab Viimsi Teataja siinsete ettevõtjate tegemisi. Lisaks toimuvad 2. oktoobril Viimsi ettevõtluspäev ja 7. novembril ettevõtlusgala Viimsi Artiumis. Rohkem infot eesseisvatest üritustest: www.viimsi.ee/ettevotlus.

foto

Heiko Leesment
avalike suhete osakonna juhataja

Fotod: Linda Saarmets