Viimsi teaduskooli õppekavad annavad noorele eluks vajalikke oskusi

28. aug 2023
foto

Viimsi teaduskoolil on mahukad ning mitmekülgselt arendavad omanäolised õppekavad, mis toetavad õppuri vaimset, füüsilist, sotsiaalset ja emotsionaalset arengut. 2023/24 õppeaastal saab valida 21 õppekava vahel, millest osadel on õppetöö käinud juba jaanuarist. Kõik õppekavade juures märgitud vanusevahemikud on soovituslikud, alati on oodatud õppima valdkonnast huvitatud nooremad ning ka vanemad õppurid. Õppekavade pikkus varieerub aastast kaheni, sageli on õppekavad üksteisele järgnevad (vihjeks rooma numbrid õppekavade nimetustes).

Teaduse algkursus I / teaduse algkursus II (3–7-aastastele)
Teaduse algkursuse õppekavades keskendutakse lihtsamate katsete kaudu noores avastajas uudishimu rahuldamisele. Huviala tundides on noorel avastajal võimalik omal soovil kas vaadelda või osaleda katse läbiviimises. Osa katseid on vaid demonstratiivsed.

Rahatarkus (7–11-aastastele)
Rahatarkuse õppekavas keskendutakse elus vajamineva matemaatikaoskuse arendamisele. Huviala eesmärk on siduda matemaatikaga igapäevased tegevused.

Sissejuhatus loodusteadustesse (8–15-aastastele)
Selles õppekavas keskendutakse erinevatele loodusteaduse valdkondadele ja tehakse läbi levinumad uuringud/katsed, mida teadlased teevad. Kursuse eesmärk on tutvustada noortele loodusteadlaste uurimisvaldkondi ning tulevikus õpitavaid loodusteadustega seotud erialu.   

Materjaliteadus (14–19-aastastele)
Materjaliteaduse õppekavas keskendutakse keemia, füüsika ja inseneriteaduste integreerimisele ning iga õppuri loovuse mitmekülgsele arendamisele. Noor omandab õppekava läbimisega oskused, kuidas mõista ja mõtestada materjalide omaduste ning kasutusaladega seotud põhimõtteid. Õpe on praktiline ning hõlmab tegevusi laboris.

Tööstusdisain I (12–16-aastastele)
Tööstusdisaini I õppekavas keskendutakse tööstusdisaini algtõdedele ning nende teadmiste ja oskuste kaudu toodete kujundamisele ning valmistamisele. Läbi saadud teadmiste ning oskuste arendavad õppurid endas loovat mõtlemist, probleemilahendust ning käelisi oskusi.  

Moedisain I (14–19-aastastele)
Moedisaini I õppekavas keskendutakse erinevate riidematerjalide ja õmblemiseks vajalike töövahenditega tutvumisele. Õppur saab õmblemiseks vajalikke praktilisi teadmisi ja oskusi. Huviala aitab õpilastel välja kujundada oma isikupärast riietusstiili ja kasvatada tööarmastust ning arendada töökultuuri. Arendab loovust, korraarmastust, kasvatab usku oma võimetesse, oskust oma tegevust eesmärgistada ja eesmärke saavutada, samas õppida olema ka enesekriitiline. Loovtegevus arendab õpilaste fantaasiat, julgust olla isikupärane ja stiilne. 

Moedisain II (14–19-aastastele)
Moedisaini II õppekavas keskendutakse erinevate keerukamate rõivaesemete õmblemisele, õmblemise tehnoloogilisele järjekorrale  ning tehnoloogiliste sõlmede õmblemisele. Õppur saab õmblemiseks vajalikke praktilisi teadmisi ja oskusi. Huviala aitab õppuril välja kujundada oma isikupärast riietusstiili ja kasvatada tööarmastust ning arendada töökultuuri. Arendab loovust, korraarmastust, kasvatab usku oma võimetesse, oskust oma tegevust eesmärgistada ja eesmärke saavutada, samas õppida olema ka enesekriitiline. Loovtegevus arendab õpilaste fantaasiat, julgust olla isikupärane ja stiilne.

Robootika I (7–15-aastastele)
Robootika I õppekavas tutvustatakse robootikat lapseliku lihtsusega. Õppekava põimib endas praktilisi ehitusvõtteid lihtsama programmeerimisega, võimaldades õppuril laiendada silmaringi ja saavutada valmisolek edasisteks õpinguteks mõlemas valdkonnas.

Robootika II (14–19-aastastele)
Robootika II õppekavas keskendutakse füüsikalis-matemaatilises võtmes praktiliste probleemülesannete lahendamisele. Õppekava põimib endas praktilist robotitehnikat ja matemaatikat, võimaldades õppuril laiendada silmaringi ja saavutada valmisolek edasisteks õpinguteks mõlemas valdkonnas.

Roheline bioloogia – taimed / roheline bioloogia – selgrootud ja selgroogsed loomad (7–15-aastastele)
Rohelise bioloogia huvialade õppekavades keskendutakse erinevate valdavalt praktiliste metoodikate sünergias elusorganismide uurimisele. Õppur saab põhjaliku ülevaate erinevate organismide tunnustest, ehitusest ja toimimisest. Huviala hõlmab paljude erinevate organismigruppide kasvatamist ja vaatlemist.

Elufüüsika alused (7–15-aastastele)
Elufüüsika aluste õppekavas lahendatakse elulises võtmes füüsikaprobleeme. Õppekava põimib endas füüsikat teiste distsipliinidega, võimaldades õppuril laiendada silmaringi ja saavutada valmisolek edasisteks õpinguteks erinevates loodusteadustega seotud valdkondades.

Animatsioonfilm (14–19-aastastele)
Animatsioonfilm sobib nii algajatele kui ka edasijõudnud filmihuvilistele ja õppekavas keskendutakse eelkõige animatsioonfilmi režiile ja filmide tegemisele. Huviala läbinud õppuril tekib arusaam filmi loomiseks vajalike komponentide sisust, nende valmistamiseks vajalikest teadmistest ja oskustest ning huvitava süžee tähtsusest. Huviala läbimine annab hea aluse lühifilmide loomiseks ja filmifestivalidel osalemiseks.

Filmiloome I (14–19-aastastele)
Filmiloome I õppekavas keskendutakse filmimaailmaga tutvumisele. Huviala läbinud õppuril tekib arusaam filmi loomiseks vajalike komponentide sisust, nende valmistamiseks vajalikest teadmistest ja oskustest ning huvitava süžee tähtsusest. Huviala läbimine annab hea aluse edasiseks edukaks osalemiseks erinevate filmida loomisel.

Filmiloome II (14–19-aastastele)
Filmiloome II õppekava on mõeldud edasijõudnud filmihuvilistele ja õppekavas keskendutakse eelkõige dokumentaalfilmi ja mängufilmi režiile ja filmide tegemisele. Huviala läbinud õppuril tekib arusaam filmi loomiseks vajalike komponentide sisust, nende valmistamiseks vajalikest teadmistest ja oskustest ning huvitava süžee tähtsusest. Huviala läbimine annab hea aluse lühifilmide loomiseks ja filmifestivalidel osalemiseks.

Keskkonnasõbralik mina (14–19-aastastele)
Keskkonnasõbraliku mina õppekavas keskendutakse erinevate metoodikate sünergias säästlike eluviiside defineerimisele, uurimisele, rakendamisele. Õppekava läbimine aitab mõista ringmajanduse põhimõtteid ning neid integreerida iga indiviidi igapäevaellu läbi mitmekülgse praktilise ettevalmistuse. Huviala õppimise käigus valmistatakse erinevaid igapäevaseid tooteid, sh ökoloogilisi puhastusvahendeid, ökoloogilist kosmeetikat, vegan toiduaineid.

Väitluse alused (13–16-aastastele)
Väitluse aluste huviala eesmärk on arendada õppurites esinemisoskust ning -julgust ja seda läbi arutlemise. Õppur omandab oskused, kuidas arutleda kasutades faktipõhist informatsiooni ning tutvub läbi erinevate õppeainete  oluliste teemadega, mis aitavad mõista ühiskonda väga erinevatel tasemetel.  

Valge bioloogia (14–19-aastastele)
Valge bioloogia huviala selgitab õppurile orgaaniliste ja biomolekulide leidumist ja funktsioone. Huviala raames tutvutakse orgaaniliste ja biomolekulide eraldamise, mõõtmise ja sünteesimise metoodikatega. Huviala on valdavalt katseline, kuid sisaldab ka võrdlemisi spetsiifilist teooriakomponenti.

Arhitektuur (14–19-aastastele)
Arhitektuuri huviala põhifookus on arhitektuuriliste algteadmiste jagamine õppurile läbi praktiliste tegevuste. Õppekava arendab õppuri loovust, loogilist mõtlemist ning arusaama era- ja ärihoonetest ning linnaplaneerimisest.

Kunsti ja teaduse interaktsioonid (7–11-aastastele)
Kunsti ja teaduse interaktsioonide huviala põhifookus on õppuri loovuse arendamisel. Õppekavas tutvutakse erinevate teaduslikult hästi kirjeldatud loodusnähtustega ja rakendatakse neist tulenevaid omadusi kunstilises võtmes.

Õppeainete läbimise lõpus saavad õppurid põhjaliku ning kokkuvõtva hinnangu oma arengule. Koondhinne on arvestuslik (M/MA) ning iga õppeaine hinne kujuneb kahest komponendist: kohalkäimisest ning arvestuslike ülesannete sooritamisest. Huviala läbimisel saab õppur lõputunnistuse.

Kadri Saluti
Viimsi teaduskooli direktor