Kaasav eelarve: räägi valla arendustes julgelt kaasa

Kaasavasse eelarvesse idee esitamine on lihtsam, kui esmapilgul tundub. Kui see julge samm juba astutud, saavad vallaametnikud ideele tagasisidet anda ning aidata sügiseseks hääletuseks valmistuda.
Sellel aastal kogume kaasava eelarve ideid kevadel ja hääletame nende üle septembri keskel. Nii saab juunis kogunev asjatundjate komisjon iga ettepaneku kiirustamata läbi vaadata ja olulisemates nüanssides tagasisidet anda. See annab võimaluse suve jooksul oma ideed veel täpsustada ning hakata idee tutvustamiseks kommunikatsiooni ette valmistama. Ikka selleks, et sügisel saaks esitatud arendusidee soovitud tähelepanu.
Hääletamisest räägime lähemalt tulevikus, praegu on fookuses ideede esitamise toetamine. Seetõttu korraldame ka 23. aprillil kl 16 veebikohtumise, kus ideede esitamist julgustavad tagant investeeringute teostamisega tegelevad ametnikud ja varasemate võiduideede autorid. Osalemissoovi korral kirjuta ja saadame sulle Teamsi kutse: ave.mellik@viimsi.ee.
Inspireerivad kogemused: tee eeltööd ja kaasa kogukonda
Eelmise aasta ühe võiduidee (Randvere puhke- ja virgestusala) esitaja Kaido Irvali peres on hinnas mõnus mõõdukas sporditegemine. Samas märkas ta, et Randvere külas ei ole täna kõigile vanusegruppidele sobivat välist puhke- ja spordiala, mis annaks ka kehale virgestuseks vajalikku koormust. Soovides seda olukorda muuta, lõi suurema kõlapinna saamiseks käed Randvere külaseltsiga. Meeskonda kuulunud Aivar Tooma sõnul pidasid nad seejuures silmas laiemalt kogu Viimsi kogukonda. Nende nägemuses on see palju laiem projekt kui ainult Randvere või naabruskonna külad. Hästi planeeritud puhke- ja virgestusala aitab vallaelanike tervist edendada, suurendab sotsiaalset suhtlemist ja ühistegemist ning ühendab kogukondi. Saaks ju seal korraldada ka näiteks küladevahelisi ühisüritusi.
Oma kogemust jagab ka teise 2024. aasta ühe võiduidee esitaja Erle Meresmaa Viimsi jalgpalliklubist:
Mis sammud sai tehtud, et idee sündimisest selle esitamiseni jõudsid?
Kõige raskem on ikkagi leida ideed või mõtet ja see siis päriselt ka läbi mõelda. Minu jaoks oli oluline korralik eeltöö: tegin väikese uuringu, kui palju inimesi saaksin selle plaani taha. Partnerite leidmine ka, et mis ja kas selle raha eest üldse saab teostada. Kirjutamine on siis juba lihtne, kui tead, mida, kellele ja mis raha eest teed.
Mis oli seejuures kõige raskem, näiteks idee kokku kirjutamine, plaani tegemine, mingis suunas kokkuleppimine vms?
Kõige raskem on tegelikult inimestele kommunikeerimine, et nüüd on vaja teie häält. Isegi, kui sa tead, et on olemas seljatagune, kes hääle annab. Ikkagi ei ole seda garantiid, et nii ka tehakse. Pead ise valmis olema see kõige tüütum müügimees, et vajalikud hääled kokku saada. Isegi, kui sulle endale tundub, et sa oled seda juba sada korda teinud, tee veel sada, sest paljud kindlasti ei ole isegi kuulnud veel mitte.
Ja detailide rääkimine: räägin koguaeg et Viimsi JK teeb seda ja teist ja siis mingi pool aastat tagasi tabasin end olukorrast, kus üks inimene küsis et mida see JK tähendab. Ehk räägi ka neist detailidest, mis sulle endale võivad tunduda väga elementaarsed.
Missugune koostöölõik kulges idee esitamise faasis kõige paremini?
Kõige lihtsam osa on oma ideele hinnapakkumisi küsida. Tõenäoliselt on ju tegu päris suure asjaga ja võimalikud koostööpartnerid on väga abivalmid kaasa mõtlema, kuidas saada parim lahendus antud summa eest. Ehk siis küsi ja aruta oma idee üle kõigiga, kellega võimalik. Väga ägedaid detaile võib koostöös juurde tulla!
Sinu head nõuanded või õppetunnid teistele, kes mõtlevad veel, kas oma idee sellel kevadel ära esitada?
Kaasa inimesi! Mida rohkem inimesi on juba algselt ideega seotud, seda rohkem ollakse seda valmis jagama ja aitama hääli kokku saada.
Selle idee vormistamine ei ole päris selline projekti kirjutamine, mida peab kusagil õppima ja kõiki pisidetaile teadma ja julma aruandlust pärast tegema. See on väga lihtne ja igaüks saab tehtud. Lihtsalt, mida rohkem eeltööd teha ja asja läbi mõelda, seda lihtsamaks lähevad ka järeltöö ja idee reklaamimine.
Ave Mellik
partnerlussuhete juht