TTJA: Muugal on ammooniumnitraat nõuetekohaselt hoiustatud

18. okt 2022
Muuga terminal

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet selgitab ka viimsilastes palju küsimusi tekitanud ammooniumnitraadi hoiustamist Muuga sadamas. Ameti sõnul sadamas hoiustatav ammooniumnitraat on ohtlik vaid siis, kui ei jälgita kohustuslikke hoiustamistingimusi, mille täitmist amet jälgib.

AS DBT Muuga sadamas asuv puistainete käitlemise terminal on A-kategooria suurõnnetuse ohuga ettevõte, mis tegeleb granuleeritud mineraalväetiste ümberlaadimisega, segamisega ja pakendamisega. Lisaks kõrge lämmastikusisaldusega ammooniumnitraatväetistele käideldakse terminalis ka teisi ohtlikuks mitteklassifitseeritud väetisi.

Seoses Venemaa-Ukraina sõjaga on Euroopa Liit kandnud teatud isikud sanktsioneeritud isikute nimekirja ning kuna AS DBT on seotud ühe sanktsioneeritud isikuga, siis kohaldusid finantssanktsioonid alates 08.04.2022 ka AS-ile DBT. Seetõttu on ettevõtte Muuga terminali jäänud ebatavaliselt pikaks ajaks seisma ka märkimisväärses koguses tahkeid väetisi, sh ammooniumnitraati.

Ammooniumnitraadile tuleb teha detonatsioonikindluse test iga 3 kuu järel

Ammooniumnitraat (AN) on valge kristalliline sool, mida kasutatakse laialdaselt põllumajanduses puhtal kujul väetisena, aga ka lõhkematerjali lähteainena. 
Kogu DBT-s käideldav AN on läbinud detonatsioonikindluse testi, viimased tulemused pärinevad 26. septembrist ja vastavad nõuetele. Nimetatud testi eesmärgiks on võimenduslaenguga määrata AN-i proovi tundlikkust detonatsiooni levimisele. Pikemaajalisel seismisel peab vastavalt Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määrusele nr 2019/1009/EÜ (nn väetiste määrus) kordama detonatsioonikindluse testi iga 90 päeva järel. 

Kui AN on läbinud detonatsioonikindluse testi, siis võib kindlalt väita, et normaaltingimustel AN-i edasine hoiustamine on ohutu. Kui AN ei läbi detonatsioonikindluse testi, siis olenevalt katse tulemustest ei saa alati väita, et AN-i ei ole võimalik enam edasi käidelda, kuid see vajab koheselt meetmete rakendamist AN-i detonatsioonikindluse tõstmiseks, segades puistesse lisaks anorgaanilisi inertseid aineid. Kui oht on vältimatu, siis kõige kiirem viis AN-i kahjutustamiseks on valada see üle ohtra veega.

Kuppellaod tagavad maksimaalse kaitse

AS DBT Muuga terminalis kasutusel olevad kuppellaod on spetsiaalselt projekteeritud ja ehitatud mineraalväetiste, s.h AN-i, hoiustamiseks. Kuppelladude konstruktsioon tagab maksimaalset kaitset välisfaktorite vastu:

1.    kuplites puuduvad paigaldatud seadmed;
2.    kasutusel olevad vibraatorid ja valgustid on kaitstud tule- ja plahvatuse eest;
3.    tänu kuppelladude konstruktsioonile ei ole kuplite sees ohtlikku temperatuuri kõikumist, see hoiab ära õhuniiskuse kondenseerumist, mis võib rikkuda graanulite struktuuri ning halvendada kauba kvaliteeti;
4.    igas kuplis hoitakse ainult ühte väetiseliiki, mis välistab omavahel keemiliselt kokkusobimatute väetiste segunemist;
5.    kuppelladude kinnine konstruktsioon välistab seal hoitavate veoste saastumist võõrlisandite või -ainetega (AN-i jaoks on ohtlikud need ained, mis võivad algatada termilist lagunemist või plahvatust);
6.    veose seisundi pideva kontrolli jaoks on kuppelladudesse, kus hoitakse AN-i, paigaldatud temperatuurandurid, mis näitavad veose temperatuuri virna sees;
7.    veoste ümberlaadimise tehnoloogia läbi kuppelladude on selline, et inimese kokkupuude veostega on minimaalne, mis vähendab oluliselt avarii riski „inimteguri“ tõttu;
8.    suletud kuplisse ligipääs puudub.

Beirutis ei hoiustatud AN-i nõuetele vastavalt

4. augustil 2020 toimus Liibanonis Beiruti sadamas tugev plahvatus, mille põhjustas 2014. aastal ühelt kaubalaevalt konfiskeeritud ja sadama territooriumil ladustatud 2750 tonni AN-i, mida hoiustati laohoones big-bag kottides AN-i hoiustamise nõuetele mittevastavatel tingimustel. Plahvatuse tulemusel moodustus u 124 m läbimõõduga ja 43 m sügavune plahvatuskraater. Plahvatuse tõttu hukkus üle 200 inimese, vigastatuid oli vähemalt 6500 ja peavarjuta jäi ligikaudu 300 000 inimest.

Laohoones hoiustati lisaks AN-ile arvatavalt ka 23 tonni pürotehnilisi tooteid, 50 tonni ammooniumfosfaatväetist, 5 tonni teed ja kohvi, 5 rulli aeglaselt põlevat detoneerivat nööri ning 1000 autorehvi. Lisaks sellele, et AN-i hoiustati nõuetele mittevastavatel tingimustel, big-bag kotid olid suvaliselt lattu mahutatud, osad kotid olid katkised ning AN oli saastunud, leidis laohoones aset tulekahju. Viimane ei ole üldiselt probleemiks, mis võiks AN-i detoneerida, kuid laohoone oli suletud keskkond, mis aitas kaasa laohoones temperatuur tõusule. Kuna 169 °C juures AN sulab, siis muutub see oluliselt tundlikumaks võimalikule detoneerumisele, mille võiks põhjustada piisava energiaga detonatsiooni impulsi saamine. Hinnanguliselt hoiustati laohoones ka 23 tonni pürotehnilisi tooteid, mis tulekahju tõttu aktiveerusid – 35 sekundit hiljem detoneerus laos hoiustatud AN.

Muugal on ohutu hoiustamine tagatud

Kuigi meedias on ähvardavaks näiteks ära nimetatud just 2020. aastal Beiruti sadamas toimunud õnnetusjuhtumit, kus aset leidis AN-i katastroofiline plahvatus, siis eelneva selgituse põhjal saab väita, et Muuga sadamas sellist olukorda tekkida ei saa, kuniks on tagatud AN-i nõuetekohane hoiustamine. Ettevõte jälgib kuppellaos väetisekuhja temperatuuri reaalajas ja edastab temperatuurigraafiku info Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametile (TTJA). TTJA on ettevõtjaga igapäevases suhtluses ning käinud olukorda ka koostöös Päästeametiga kohapeal kontrollimas, viimati viibis 13.10.2022 TTJA DBT väetisekuplite all olevate transportöörlintide käivitamise juures, seadmed käivitusid ja töötasid tõrgeteta.

Tänase seisuga hoiustatakse AS DBT Muuga terminalis u 11 800 tonni AN-i, millest suurem osa on puistes ühes kuppellaos ning väike osa on pakendatuna big-bag kottides kinnises laohoones. Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) on ettevõttega pidevas suhtluses, et koostöös teiste ametiasutustega leida lahendust, kuidas Muuga terminalis hoiustatud AN-i realiseerida või ära viia. Selleks on TTJA teinud ettevõttele ettekirjutuse, mille abil on tal sanktsioonialuse ettevõttena koostöös kaubaomanikega ning Rahapesu Andmebürooga võimalik vormistada kõik kauba realiseerimiseks või välja viimiseks vajalikud erandi taotlused.

Kuigi ettevõte töötab hetkel vähendatud koosseisus ja piiratud ressurssidega, siis tegevus toimub piisavas mahus, et tagada AN-i ohutu hoiustamine kuniks kõik vajalikud erandid kauba realiseerimiseks ja välja viimiseks saavad antud ning toimub ka reaalne kauba väljavedu.

Lisainfot ammooniumnitraadi kohta saab lugeda Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti kodulehelt.

 

Allikas: Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet
Foto: AS DBT Muuga terminal