Uus tehnoloogia Viimsi  koolides

20. nov 2023
foto

Viimsi valla koolide õpikeskkondade tehnoloogilised võimalused on viimaste aastatega jõudnud uuele tasemele. Nüüd saab valla koolides kasutada kiiret internetti mitte ainult arvutiklassides, vaid kõikides õpperuumides.  

Viimsi valla koolide digitehnoloogilised uuendused ei piirdu ainult kiire interneti ja kaasaegsete seadmete kasutuselevõtuga, vaid neil on ka tugev fookus turvalisuse tagamisele. Viimaste aastate jooksul on tehtud märkimisväärseid edusamme nii võrkude turvalisuse kui ka õpikeskkonna kaitse osas. Üks oluline samm on laiendatud Wi-Fi leviala, kuid mitte vaid selle kiirendamiseks. See on kaetud kvaliteetse küberturvalisusega, tagades, et õpilaste ja õpetajate internetiühendused oleksid mitte ainult kiired, vaid ka turvalised. Personaalne Microsoft Office 365 konto kõigile lastele loob veel ühe turvalisuse kihi. See mitte ainult ei võimalda lastel kasutada Office 365 tarkvara kodustes seadmetes, vaid tagab ka turvalise keskkonna, kus nende õppeandmed on kaitstud. 

Lisaks kohtvõrkudele on ka klassiruumid varustatud moodsa tehnoloogiaga. Käesoleva aasta jooksul said Viimsi koolid klassidesse 95 uut digiekraani. See tähendab, et üle poolte vallas asuvate koolide klassidest on digiekraanidega kaetud. 

Uued puutetundlikud digiekraanid on palju mugavamaks muutnud ka erinevate tarkvarade kasutamise õpikeskkondades. Näiteks Powerpointis või OneNote'is saavad õpilased erinevaid ülesandeid puutetundliku ekraani peal sujuvalt lahendada ja hiljem tunnis koostatud materjali talletada. 

Kaasajastatud infotehnoloogiline areng koolides on abiks uute digiekraanide paremale toimimisele. See ei tähenda ainult kiiremat internetiühendust ja kokkuhoitud aega, vaid loob võimaluse ulatuslikumalt kasutusele võtta kaasaegseid õpi- ja ühisloome keskkondi nii õppetöös kui ka veebipõhistes e-teenustes. 

Õpetajad uuendustega kaasas
Pärast edukat piloteerimist ja otsust asendada projektorid digiekraanidega korraldas Viimsi vallavalitsus hanke, mille võitjaks osutus IKT firma Datel. Firma esitlustehnika osakonna arendusjuhi Priit Grünbergi sõnul on digiekraanid projektoritega võrreldes kvaliteetsema pildiga ja pakuvad võimalusi ka hübriidtööks. "Digitaalne puuteekraan pakub palju lisavõimalusi. Näiteks klassitunni või koosoleku ajal saab ühiselt märkmeid teha või joonistada. Tehtut saab salvestada ning teistega jagada," selgitab Grünberg. Digiekraanide suureneva populaarsuse taga on kindlasti ka see, et nende hinnad on tänasel päeval langenud tasemele, kus ka kõrge kvaliteediga projektoritel on tahvlitega raske konkureerida. 

Viimsi koolide õpetajaid on digiekraanide erinevate võimalustega väga hästi kaasa tulnud. Kohe, kui vald uued digiekraanid hankis, viidi õpetajate seas läbi ka koolitusi. Praegu leiavad mitmed õpetajaid ise  uusi võimalusi, kuidas tehnoloogiat huvitamaks õppeprotsessiks parimal moel ära kasutada. 

Ka õpilaste jaoks on nüüd tunnis läbitav materjal lihtsamini kättesaadav. Uued ekraanid võimaldavad sünkroniseerimist ja nii liiguvad OneNote’i märkmed pilve ja ka Stuudiumisse. Väga mugav on tunnis erinevatele õppematerjalidele peale joonistamine, näiteks täita matemaatika töölehti. 

Heaks näiteks on Viimsi kool, kus digiekraanidest on saanud ka sisesuhtluskanaliks. Kui koolis on mõni sündmus tulemas, siis kajastatakse infot ka digiekraanidel. 

Kuhu areneda edasi? 
Lähitulevikus on Viimsi vallavalitsusel plaanis ekraane juurde hankida ning järk-järgult parendada digivõimekust valla koolipere hulgas. Kindlasti muudab see õpiprotsesse põnevamaks ning koolikoti kergemaks. 

Ühe laiemalt arendamist vajava teemana tasub esile tõsta seda, et eestikeelset digiõppematerjali võiks rohkem olla. Paljud õpetajad kasutavad paberõpikuid just sellepärast, et eestikeelset tasuta digiõppematerjali ei ole piisavalt. Tasuta materjalid on kogunenud e-koolikoti keskkonda, kuid seal oleva materjali tase on ebaühtlane ning sellele ei rakendata keskset kvaliteedikontrolli. Samuti on probleemiks kujunenud see, et kui õpetaja laeb keskkonda enda loodud materjalid, kaotab ta autoriõigused. 

Arvatavasti muudab juba lähitulevikus digiõpet ka tehisintellekti kiire areng. Tehisintellekt võib õpetajat aidata, näiteks vähendada tema koormust tundideks ettevalmistamisel või õpilaste tööde hindamisel. Samuti võib tehisintellektist olla palju abi erivajadustega, näiteks nägemis- või kuulmispuuetega laste õpetamisel.

Erki Peegel 
Peegel ja Partnerid partner